Skånemejerier prisas

Skånemejerier är ett av de mest hållbara företagen i Sverige enligt konsumenterna. Det visar resultatet från Skandinaviens största varumärkesundersökning Sustainable Brand Index 2015 som publicerades i måndags. Skånemejerier hamnar plats 16 av 253 i Sverige och tar även hem femteplatsen i livsmedelsbranschen.

”Det känns fantastiskt kul att konsumenterna uppskattar vårt arbete. Vi arbetar hårt med fokus på bland annat djuromsorg och ursprungsmärkning av mjölken, det tror vi har bidragit till denna placering”, säger Skånemejeriers VD Björn Sederblad.

Det är inte första gången Skånemejerier får uppmärksamhet i detta sammanhang. 2013 utsågs företaget till ”Årets Pådrivare” inom hållbarhet. Skånemejerier ansågs då vara det företag som på bästa sätt drivit hållbarhetsfrågan framåt i Sverige. Inför nästa år är målsättningarna ännu högre och Skånemejerier kommer att fortsätta driva den hållbara utvecklingen framåt i hela branschen.

Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index listar för femte året i rad Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 9500 konsumenter som har bedömt hur Sveriges största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.