4 syskon och 120 sorters bröd

Vi är på besök på Sturebröd i Kristianstad. Medan vi smakar på bageriets egna mandelmusslor, bakade med osaltat smör från Skånemejerier, får vi lära känna ett företag som hittat nya vägar framåt i 80 år.

Sturebröd har sitt namn från Sture Rosenqvist som grundade verksamheten 1937. När sonen Björn skulle ta över bageriet i slutet av 1970-talet behövde han en kompanjon och det hittade han i sin svåger Jan-Åke Svensson, som så småningom skulle komma att bli ensam ägare av bageriet. Jan-Åke fick fem barn och sedan 1999 driver fyra av dem familjeföretaget tillsammans.

Ett av syskonen heter Henrik Oredsson och idag är det han som är vd för företaget. Henrik gjorde sina första insatser på bageriet med sommarjobb under gymnasiet och efter att ha läst på IHM Business School i Malmö bestämde han sig för att implementera sina nyvunna kunskaper i familjeföretaget.

– Det var inget självklart val men jag lockades av möjligheterna att ta företaget vidare och utveckla nya marknadsstrategier. Jag och mina syskon Mattias, Christer och Eva-Marie har våra olika områden som vi ansvarar för och det fungerar utmärkt. Faktum är att även syskon nummer fem, vår bror Per-Ola, har jobbat här en del, även om det numer handlar om byggnadsarbeten.

Tvingades hitta en ny nisch

Henrik berättar att Sturebröd fram till 2010 hade dagligvaruhandeln som sin främsta försäljningskanal. När de stora butikskedjorna började satsa på egna butiksbagerier tvingades många konkurrenter lägga ner, men på Sturebröd bestämde man sig för att kämpa vidare. Som lokalt alternativ visade det sig att man kunde fortsätta leverera till handeln i nordöstra Skåne. Dessutom identifierade man en ny kundgrupp där det fanns tillväxtpotential, offentliga upphandlingar.

– I många kommuner täcker man in hela segmentet av bröd och bakverk med en enda upphandling och där har vi tagit oss in på ett område som sträcker sig över hela norra Skåne och in i Blekinge. För att bli leverantör i dessa sammanhang måste man kunna erbjuda kvalitet och kostnadseffektivitet i allt från skolornas matbröd till äldreboendenas fikabröd. Här har vi dragit nytta av den enorma erfarenhet som finns bland vår personal och alla de produktionsmöjligheter som vi har i vår anläggning.

Grädde och gratängost

På rundvisning genom produktionen får vi se en imponerande bredd av produkter under tillverkning. På konditoriavdelningen hittar vi Torbjörn Johansson som för tillfället håller på att göra ett klassiskt kaffebröd i form av så kallade bananlängder. Torbjörn har 35 års branscherfarenhet och är en av den handfull konditorer som tar hand om vad Henrik kallar för företagets ”finlir”.

Det är också på konditoriavdelningen som vi hittar gräddvispen. Liksom många andra konditorier gör Sturebröd en blandning av nio delar Vispgrädde 40% och en del Mjölk 3% för att det ska fungera optimalt med storköksmaskinen.

– I möjligaste mån använder vi närproducerade råvaror. Grädden och mjölken köper vi från Skånemejerier och med tanke på att vi till exempel gör uppemot 100 000 semlor om året handlar det om ganska stora volymer. Vad vi också köper mycket av är Skånemejeriers Gratängost, en pålitlig ingrediens till den närmare halvmiljonen ostfrallor som vi bakar varje år.

IFK-limpor och minibaguetter

Sturebröd har 25 heltidsanställda och flera av dem hittar vi ute i brödbakningen. Här är det mjöl som är huvudingrediensen och varje vecka tar man emot 10–15 ton mjöl från leverantören Skånemöllan. Mjölet skållar man på gammalt vis för att få ett saftigt och hållbart bröd som också får en viss sötma utan tillsats av socker. Till en del av bröden använder man sig av raskdeg som får ligga fyra timmar innan den bakas.

Totalt har Sturebröd cirka 120 artiklar i sortimentet och många är egna innovationer som IFK-limpan som bakas med morötter för att få samma orange färg som Kristianstads framstående handbollslag. Andra specialiteter är Åhus Grova och Österlenkavring.

– Vi är hela tiden lyhörda för trender i omvärlden och just nu kan vi se hur ljust bröd har börjat gå uppåt igen, säger Henrik Oredsson.

– Bröd, och särskilt ljust bröd, har varit i skottgluggen i hälsodebatten under senare år när man pratat om att vi bör minska intaget av kolhydrater. Samtidigt kan vi se hur fikakulturen fortsätter att växa och där har både matbröd och söta bröd sin givna plats. Under de senaste tre åren har vi lyckats öka vår omsättning med 57% för att idag ligga på 29 miljoner kronor.

Moderniserad mötesplats

Vi avslutar vår Kristianstadresa med ett besök på Brödboden som ligger på Lilla torg mitt i staden. Brödboden är ett eget bolag men ägs även det av Henrik och hans syskon och fungerar som en kund till bageriet. Caféet har nyligen byggts ut och renoverats och ger ett ljust och välkomnande intryck.

– I en småstad som Kristianstad har mötesplatser som Brödboden stor betydelse för att hålla innerstaden levande. Vi har en vacker stadskärna här men konkurrensen från de externa köpcentrumen är stenhård, säger Henrik. Vi har ett väldigt bra läge med vår uteservering på torget och på sommaren förvandlar vi vår lilla tillbyggnad ute på torget till glasservering.

Henrik måste skynda tillbaka till kontoret men vi andra avslutar med var sin lunchmacka i den avkopplande miljön på Brödboden. Baguetterna smakar utmärkt, och har förstås tillverkats från grunden i kallskänken på… Just det, Sturebröd.